dijous, 22 de gener del 2009

22@Update Breakfast del mes de gener 2009

(Aquí tenéis disponible la versión en castellano de este post)

Aquest matí he assistit a una nova sessió dels 22@Update Breakfast.

Segons s'explica en la pròpia web del 22@ Barcelona, els 22@Update Breakfast són:
"22@Update Breakfast és el punt de trobada i d’intercanvi d’idees innovadores que se celebra cada mes al districte 22@Barcelona, el districte de la innovació. Es tracta d’una ocasió idònia per posar-se al dia en poc temps i intercanviar experiències amb directius i professionals vinculats a la innovació i el coneixement. L’acte, que es va començar a celebrar a finals de 2004, es duu a terme cada mes a diferents seus d’empreses i institucions del districte 22@Barcelona, amb l’objectiu de poder conèixer in situ l’activitat i l’espai de cadascun dels seus agents."
La sessió d'avui, la corresponent al mes de gener'09 tenia com a títol: "Xarxes socials i prosperitat econòmica".

Després d'una presentació inicial del Josep Maria Piqué, conseller delegat de 22@ Barcelona, ha parlat en Genís Roca.

Genís Roca ha fet una presentació de les xarxes socials enfocades cap a una visió d'empresa que, de fet, era l'aforament que hi havia a la sala.

Ha començat comentant que les xarxes socials estan de moda, però, de fet, fa molts anys que se'n parlen (tot i que abans en dèiem 'comunitats virtuals', segons el terme que va proposar Howard Rheingold al 1993):
  • El 1994 (ja fa 15 anys!) es va crear Geocities, uns de les primeres comunitats virtuals ja que agrupaven persones per barris, pobles.
  • El 1995 es va crear Tinet, probablement la primera comunitat virtual d'àmbit català (concretament de l'àrea de Tarragona).
  • El 1996 ja van aparèixer nous exemples, entre ells BCNet.
  • Tot això explota el 2004 amb l'arribada del Web 2.0.
Actualment estem en un moment on tot allò relacionat amb el món de les xarxes socials (el concepte ha evolucionat de 'comunitat virtual' a 'xarxa social') està en plena eclosió.

Actualment tenim moltes, moltes, moltes xarxes socials:
  • Xarxes socials generals.
  • Xarxes socials professionals.
  • Xarxes socials professionals segmentades.
  • Xarxes socials segmentades per col·lectius.
  • Xarxes socials segmentades per productes.
  • Xarxes socials segmentades per recurs (com ara Flickr).
  • Xarxes socials sobre temes financers.
  • Etcètera.
És un fenomen viral i hiperdens. No obstant, tot i que aquesta alta densitat, tenim uns grans jugadors que destaquen per sobre de la resta:
Facebook és segurament el 'buque insignia' de tot aquest fenomen:
  • Només té 5 anys.
  • Té 120 milions d'usuaris a tot el món.
  • 1,25 milions només a Espanya.
Però tot aquest fenomen com ho afronten les empreses d'aquí?

Normalment responen de quatre maneres diferents:
  1. Aquest fenomen no m'afecta, per tant no em preocupa.
  2. Accepto que aquest fenomen té valor, però no sé què fer.
  3. És una oportunitat que intento aprofitar.
  4. És el meu model de negoci.
La majoria d'empreses es troben en la primera opció (o en la segona); i és lògic que sigui així, les xarxes socials estan de moda, però no són la solució a tot, ni serveixen per a tothom.

En aquest punt ha fet el comentari que el Web 2.0 no és res més que "una web feta per 2 amics i amb 0 ingressos".

Genís Roca, enllaçant amb aquest post que va escriure fa mesos, creu que les empreses necessiten practicar Web 4.5, és a dir, webs que generin ingressos com a mínim per pal·liar la inflació (en el 2007 la inflació espanyola va ser del 4,5%).

Tornant a les empreses i les xarxes socials, ha dividit les empreses en tres grans grups:
  • Microempresa: Li interessa les xarxes socials en els àmbits de desenvolupament de negocis i de màrqueting i comunicació. Practica/realitza una Web 2.0 més 'romàntica'.
  • La petita i mitjana empresa: Li interessa les xarxes socials sobretot en l'àmbit del màrqueting i comunicació.
  • L'empresa institucional: Li interessa les xarxes socials en els àmbits de màrqueting i comunicació i en el de processos interns. Practica/realitza una Web 2.0 més 'pragmàtica'.
Un exemple d'aquest darrer grup d'empreses - l'empresa institucional - el trobem a La Caixa. Ha transformat el seu e-learning intern cap a una lògica de xarxa social aprofitant la intel·ligència col·lectiva dels seus treballadors.

Com ho comunica l'empresa?

Cap a l'exterior, amb estratègies policèntriques.

Això és centrant-se en els objectius, és a dir, el veritable objectiu no és tenir una xarxa social, el veritable objectiu segurament girarà al voltant de conèixer i participar en la conversa del públic que interessa a l'empresa, habilitar nous canals de comunicació amb aquest públic, etc.

En aquest punt cal tenir en compte que impulsar una plataforma pròpia és una mala idea:
  • Necessites massa crítica.
  • Necessites continguts.
  • Necessites una actualització de continguts amb una freqüència alta, si vols tenir recurrència de visitants.
Cal tenir present que l'espai d'acció no és el web de l'empresa, l'espai d'acció és tot Internet.

És a dir, no es tracta d'integrar eines públiques en una plataforma pròpia, sinó de desenvolupar activitats pròpies en plataformes alienes. (En el fons es tracta que portis el teu missatge allà on ja hi ha el teu públic, no esperis que et vinguin a casa, ves-los a buscar!).

Cap a l'interior, amb gestió del canvi.

Aquí en Genís Roca ens ha mostrat un esquema comparant les diferents generacions amb l'evolució de la tecnologia:
  • Generació nascuda en els 50's: generació relacionada amb els terminals (VAX, PDP, etc).
  • Generació nascuda en els 60's: generació relacionada amb els PCs.
  • Generació nascuda en els 70's: generació relacionada amb els portàtils.
  • Generació nascuda en els 80's: generació relacionada amb els mòbils, PDAs, xarxes socials, etc.
La generació nascuda en els 50's representen, aproximadament, només un 4% dels treballadors d'una empresa, però normalment són els dirigents, gent que ja han vist molts canvis tecnològics i que estan una mica cansats de tants canvis...

Quines accions cal fer? (cap a l'exterior de l'empresa):

Entre d'altres, cal monitoritzar l'activitat a la Xarxa del col·lectiu que m'interessa; promoure estar a la Xarxa i tenir indicadors (mètriques) per poder avaluar com evoluciona la nostra xarxa social de cara al compte de resultats de l'empresa.

Quines accions cal fer? (cap a l'interior de l'empresa):

Sobretot aspectes relacionats amb la gestió del canvi, és a dir, explicar la dimensió de l'esmentat canvi, implicar als dirigents, comunicar la nova visió que es té i donar històries d'èxit (de cara a motivar als treballadors).


Després del Genís Roca ha parlat el Carles Ferreiro (conjuntament amb el Rudy de Waele) de l'empresa dotOpen.

La veritat és que en aquests moments l'acte ja portava retard i un altre compromís m'ha impedit poder seguir assistint a la presentació.

No obstant, abans de marxar he vist que dotOpen és, entre d'altres tasques, la responsable de l'organització dels Mobile Monday de Barcelona, Madrid i Andalusia així com dels premis Mobile Peer Awards que es donen durant el congrés 3GSM que es fa a Barcelona.

(Ja fa uns quants mesos us vaig informar de la participació de l'Ajuntament de Barcelona en el Mobile Monday).


Enllaços relacionats:

Estava escoltant el disc 'Thick As A Brick' dels 'Jethro Tull' mentre redactava aquest post.

És un dels discos que més m'agraden d'aquest grup, però cal reconèixer que no és un disc que entri a la primera, és una obra conceptual que té continuïtat del principi al final, (de fet, està separat en dues parts perquè originalment va ser enregistrat en disc de vinil i no hi cabia tot en una sola cara).

Us ho recomano (però tingueu paciència i reescolteu-lo vàries vegades).

(Enllaç a la seva fitxa en el meu inventari de música)

4 comentaris:

genisroca ha dit...

Marc,

Impressionant la teva capacitat com a cronista!.

La sessió va ser d'uns 30 minuts, i jo tenia por d'haver anat massa ràpid, o d'haver volgut obrir masses temes enlloc d'intentar fixar només un o dos conceptes... ja em diràs com t'ho fas per recollir-ho tot i ser tant precís. Enhorabona, i gràcies.

Et vaig veure a la relació d'inscrits i m'hagués agradat saludar-te. A veure si trobem l'ocasió!.

Records,

MarcG ha dit...

Genís,

T'has avançat, encara estava acabant els serrells del post, bàsicament la traducció al castellà.

Suposo que la meva capacitat de recollir tanta informació em ve de la carrera, és un dels efectes col·laterals...

No et preocupis, com sempre vas fer una molt bona presentació!.

Espero poder-te saludar a la pròxima.

genisroca ha dit...

Ops
Per cert, la descripció irònica de Web 2.0 és "Una web feta per dos amics i amb zero ingressos", i no pas "per a". Si fos en castella: "hecha por dos amigos" i no pas "para dos amigos".
És un canvi de preposició, subtil, però canvia força el significat.
Salut !

MarcG ha dit...

Genís,

Gràcies per la puntualització, ja he esmenat la definicions posant-hi les preposicions adequades.