divendres, 26 de juny del 2009

"Llega la web comercialmente inteligente" (16/06/09)

(Aquí tenéis disponible la versión en castellano de este post)

El dimarts de la setmana passada, dia 16/06/09, vaig assistir a un acte organitzat per les empreses Multiplica, T2O Media i Oxxigeno amb el títol:

"Llega la web comercialmente inteligente"

L'acte va ser presentat per Quim Badenes, director de desenvolupament de negoci de Multiplica que va comentar que el passat són les webs 1.0 i les webs 2.0, la tecnologia actual ens permet que les webs puguin anar molt més enllà...

D'entrada vaig pensar que no calia que hi anés donat que el nostre web no té una finalitat comercial, tanmateix, el meu cap em va demanar que hi anés per veure les tendències del mercat, agafar 'culturilla'.

La jornada va tenir tres parts, una per cada empresa organitzadora. Us faig un resum de cada part.


Va començar parlant Oscar Alonso, CEO de T2O Media.

Va explicar que el màrqueting digital s'està reinventant, de fet, va explicar 23 missatges diferents, 23 idees, relacionats amb aquest canvi i en com aplicar-los per millorar el nostre web.

Pel que fa al SEM, va exposar exprimir les eines per obtenir el màxim d'informació pròpia i de la competència, també va comentar centrar-se en les assignacions per vàries paraules, no només de la darrera introduïda de cara a ser més precisos en el que està cercant el client.

També va incidir en l'ús d'XML connectat directament amb la base de dades de clients, així aconseguim actualitzar automàticament el resultat dels buscadors quan fem algun canvi en el nostre contingut (per exemple, quan canviem els preus dels nostres productes).

Un altre concepte interessant que va comentar són les Dynamic Landing Pages. Bàsicament es tracta de donar al client directament la pàgina que està cercant al buscador, no que vingui a la nostra home i ho torni a buscar dins del nostre site. Això és molt útil, per exemple, per quan estem buscant un bitllet de vol, Rumbo.es és una de les webs de viatges que ho aplica, és molt útil ja que amb només un click des del buscador (per exemple Google) ja estàs a la pàgina amb la informació del(s) vol(s) que estàs cercant.

Pel que fa al SEO va començar parlant de les darreres funcionalitats del cercador Google que permet que puguis promocionar certs resultats o eliminar-los, (sempre que estiguis logat amb un usuari de Google).

També va parlar de nous 'players', com ara Bing o WolframAlpha, (tot i que Google segueix sent el clar líder), i de noves maneres de buscar: YouTube (segon buscador després de Google) o Twitter.

Respecte al SMO va comentar que no és només tenir un espai a Facebook, s'ha de tenir clar quins objectius volem assolir i tenir una metodologia concreta. De fet, el fenomen Web 2.0 no és un tema tecnològic, és una actitud, per tant, SMO implica canviar la forma de com es presenta, com actua l'empresa i, fins i tot, com actua cadascú personalment.

Després va parlar del Mobile Marketing, que gràcies als Smartphones ara sí que sembla que es pugui desenvolupar i fer negoci (no en va, el 90% dels usuaris espanyols d'iPhone tenen Facebook, Tuenti o Twitter en el seu mòbil).

Per acabar va comentar altres aspectes com ara els webs comparadors, (potencialment poden ser bones fonts de visites al nostre web), els microsites (ideals per captar un determinat públic), el retargeting (no és res més que perseguir - en el bon sentit de la paraula - a l'usuari fins que compri, per mitjà de l'ús de cookies i de banners).

Aquesta és la presentació que va exposar:




David Boronat (CEO de Multiplica) va començar la seva participació explicant que hi ha hagut un canvi de paradigma: hem passat d'usuaris a clients.

Actualment ja es pressuposa que els sites són (o han de ser) usables, però s'ha d'anar més enllà, s'ha d'anar cap a la persuabilitat.

En aquest punt el David Boronat va exposar tendències per a fer més 'persuasiu' el nostre web:
  • Segmentar el més aviat possible amb propostes per targets cada cop més compactes, també fent 'ganchos' de valor per apropor-nos al potencial client.
  • Donar més veu als usuaris, ser més transparents.
  • Utilitzar formats visuals per explicar-nos, en detriment del text, donant (encara) més protagonisme al vídeo.
  • Amb experiències d'ús més interactives i més visuals.
  • Amb funcionalitats que agrupin tota l'experiència de la compra. (En aquest punt va comentar el cas de Domino's Pizza que permet en tot moment saber com està la teva comanda, si s'està preparant, si està al forn, si s'està repartint, etc).
  • Obtenint més informació amb menys clicks, potenciar al màxim la usabilitat. De fet, es tracta de buscar la màxima verticalitat, l'usuari cada cop és més impacient.
  • Tenir el site superactualitzat, gairebé al segon. Això dóna una sensació de control brutal.
  • Fer ús de promocions cada cop més exclusives (fruit de la (micro)segmentació) i provocar l'acció de l'usuari. Una manera de provocar a l'usuari és creant-li una sensació d'urgència, el que es persegueix és convèncer a l'usuari i convèncer-lo per a que ho faci ara.
  • Apropar-se a on està l'usuari, no esperar que vingui al nostre site (per exemple, amb l'ús de widgets).
D'altra banda, darrerament hem tingut novetats tecnològiques que ens permeten millorar molt més els nostres sites, de fet, actualment estem fent webs iguals per tothom, i és evident que tots no tenim les mateixes necessitats ni som iguals.

Per tant, cal que adaptem el nostre web a aquestes diferents característiques de cada visitant, és el moment de "poner más ciencia y menos intuición".

Com ho podem fer?, aquí hi ha algunes idees:
  • Diferenciar el site en funció de si és un nou visitant o si ja és un client de l'empresa. (Mitjançant l'ús de cookies KiwiBank ofereix diferents visions del seu web en funció de si l'usuari ja és client de l'entitat o no).
  • Contextualitzar el web en funció de les dades geogràfiques de l'usuari. (Això és especialment útil per a webs com per exemple AdultFriendFinder.com especialitzades en buscar parelles, per tant, és important la situació geogràfica. Aquest site es modifica completament el contingut inicial del web en funció de la posició geogràfica del visitant, incloent també un canvi d'idioma).
  • Crear sites paral·lels pensats pels buscadors. (Per exemple això és el que ha fet Iberia, han creat un site per tenir les landing pages de totes les possibles combinacions de cara als cercadors).
  • Fent que els nostres buscadors interns siguin proactius. (Per exemple donant resultats a mesura que es va escrivint el que es vol cercar, proporcionant recomanacions de l'empresa, recomanacions d'altres clients, recomanacions en el moment oportú, recomanacions amb intel·ligència social, etc).
  • Fent més curt el camí cap a la contratació dels productes.
  • Creant experiències de compra mai vistes fins ara. (Per exemple el que ofereix el Window Shop d'Amazon).
  • Priorització de continguts i escolta activa de la intel·ligència social. (Per exemple fent ús del serveis de buzz, com ara Buzzmetrics o Swotti).

  • Regles de negoci en funció de criteris concrets. (Per exemple, el web del banc BCI inclou peticions de crèdit en determinats moments, per exemple quan acabes de fer una compra important, fent-ho així augmentes la demanda de crèdits).
  • Customització de missatges en funció del comportament actual, o històric, dels usuaris. (Per exemple l'agregador de notícies DailyMe varia en funció del comportament que es fa en el seu site).
  • També podem customitzar les capes d'informació en funció de la IP, el temps de visita, les pàgines vistes per l'usuari, etc. (Un bon exemple d'això és Amazon).
  • Fins i tot podem oferir ofertes de darrera hora a aquells usuaris que estiguin abandonant el nostre web, la idea és que tinguin difícil abandonar el site.
  • Oferir la nostra informació quan la tinguem (fer push). (Per exemple, guardar-se les cerques que fan els nostres usuaris i, quan hi hagi canvis, enviar els nous resultats. Això ho fa l'agència de viatges HotWire).
  • Testejar, testejar i testejar (per perfeccionar). (Per exemple fent testos multivariants que et permeten testejar vàries coses amb diferents usuaris en temps real amb l'ajut d'eines com Omniture, SiteSpec o Google Website Optimizer).


Javier Pardo (CEO d'Oxxigeno) va ser el darrer en parlar.

Clarament va ser el més fluix de tots tres; potser és que era l'últim i ja estàvem una mica cansats... però el que tinc clar és que va ser la única presentació que no em va resultar productiva.

Després de fer una breu introducció de l'empresa i de fer un resum de les dues presentacions anteriors, el Javier Pardo ens va parlar de personalització.

Va parlar dels principals players que actualment hi ha en el món de la personalització de webs:
I també va parlar dels buscadors intel·ligents:
Per acabar, va comentar que hi ha molt moviment en el sector de les empreses especialitzades en personalització, s'estan efectuant compres d'empreses i no es descarta que aquest sector acabi eclosionant en breu.

Aquesta és la presentació que va exposar el Javier Pardo:



Enllaços relacionats:

Com és habitual en mi, mentre estava redactant aquest post estava escoltant música. Concretament estava escoltant el disc 'Sunsets On Empire' de Fish.

Segurament aquest és un dels discos de Fish més rockers i menys simfònics.

Tanmateix, això no vol dir que no sigui interessant, les cançons tenen molta energia amb un so cru, una mica rude, però molt interessant.

Recomanable escoltar-lo.

(Enllaç a la seva fitxa en el meu inventari de música)