dimarts, 7 d’abril de 2009

Projecte 'Benvingut a Barcelona'

(Aquí tenéis disponible la versión en castellano de este post)

Els que em seguiu via Twitter sabreu que ja fa unes setmanes que us parlo del projecte 'Benvingut a Barcelona'.

L'objectiu d'aquest post és explicar-vos breument què és això del projecte 'Benvingut a Barcelona', del qual en sóc el cap del projecte.

El projecte 'Benvingut a Barcelona' és un kit de serveis relacionat amb l'empadronament a la ciutat de Barcelona.

Sent més precisos, 'Benvingut a Barcelona' és un kit de tràmits i serveis que resoldrà en un sol tràmit les demandes i necessitats més habituals de les persones que s’empadronen de nou a la ciutat, així com de les que canvien de domicili.

Aquest kit s’ofertarà, de forma personalitzada, als nouvinguts (a la ciutat, o al districte), vinculat a les altes o modificacions del padró d’habitants.

Es tracta d’agrupar en una única petició un seguit de tràmits que, actualment, en la majoria dels casos, ja s’estan ofertant per separat.

Quins són els objectius d'aquest projecte?
  • El principal objectiu és facilitar als nous residents l’aterratge a la ciutat (al seu nou domicili).
  • Ser proactius en la prestació de serveis a la ciutadania, no limitar-se a fer només allò que ens ha demanat el ciutadà: fer l'alta o modificació del padró.
  • Millorar l’eficiència dels processos evitant la introducció reiterada de les dades dels nouvinguts. Això serà especialment útil si tenim en compte que podrem fer fins a 13 tràmits a la vegada.
  • Fomentar la interoperabilitat entre administracions públiques, (si bé en aquest aspecte encara queda molt camí per recórrer).
  • Promocionar l’ús de la Carpeta del Ciutadà (web) en detriment dels canals presencial (oficines d'atenció al ciutadà, OACs) i telefònic (010)..
El procés que es seguirà és detalla tot seguit:
  • Un ciutadà nouvingut (o que ha canviat de domicili dins de la pròpia ciutat) es dirigeix a l'Ajuntament - per qualsevol dels tres canals (OACs, 010 o web) - per donar-se d'alta al padró o modificar-lo.
  • Es tramita l'alta o la modificació del padró.
  • Tot seguit se li ofereix al ciutadà automàticament el kit 'Benvingut a Barcelona'.
  • Se li demanen dades adicionals per complementar les que ja ens ha donat per fer l'empadronament.
  • En funció de totes aquestes dades se li ofereix el kit personalitzat.
  • Es tramiten aquells tràmits i serveis que ha demanat el ciutadà.
Per tant, el 'trigger' que fa executar el kit 'Benvingut a Barcelona' és sempre una alta del padró, (per ser nouvingut a Barcelona), o una modificació d'aquest (per canvi de domicili dins de la mateixa ciutat).

Cal tenir en compte que aquest no és un projecte pensat només pels immigrants estrangers, és perfectament aplicable per una persona que vingui a viure a Sants tan si ve del Marroc, com si ve de Sant Cugat del Vallès o com si ve de Nou Barris, per posar tres exemples perfectament plausibles.

Quins tràmits estan inclosos en aquest 'kit de benvinguda'?
  • Carta de benvinguda de l'alcalde (en el cas de ser un nouvingut a Barcelona) o carta del regidor del districte (en el cas de ser un canvi de domicili dins de la pròpia ciutat). [De fet, això no es pot considerar un tràmit, és simplement un 'detall' de 'bona educació']. (Via la Direcció d'Atenció al Ciutadà).
  • Tràmit informatiu 'El meu barri'. Es tracta de donar informació dels equipaments d'interès públic (inclosos els transports) que estan a prop del lloc on s'acaba d'empadronar el ciutadà; l'objectiu és que s'integri al barri el més aviat possible. (Via la Direcció d'Atenció al Ciutadà).
  • Tràmit informatiu 'Què cal fer quan es canvia de domicili?'. L'objectiu és informar al ciutadà de quines accions ha de realitzar quan es canvia de domicili, per exemple, anar a canviar l'adreça del DNI, etc. Cal tenir en compte que aquest tràmit es personalitza en funció de les circumstàncies personals i familiars del ciutadà, per exemple no avisarà que has de canviar l'adreça del vehicle si no en tens cap. (Via la Direcció d'Atenció al Ciutadà).
  • Comunicació del canvi de domicili a altres administracions (via el Consorci d'Administració Oberta de Catalunya). Aquest és un dels tràmits més interessants d'aquest kit si bé cal tenir en compte que, tot i el nom, aquesta comunicació actualment només afecta a CatSalut i a l'AEAT.
  • Sol·licitud (i lliurament) del certificat electrònic IDCat per a que el ciutadà es pugui identificar unívocament via web. L'objectiu és seguir promocionant l'ús dels certificats electrònics per a que s'utilitzin el canal web com a canal de comunicació amb l'administració. (Via la Direcció d'Atenció al Ciutadà).
  • Canvi de titular, i domiciliació, de l'impost sobre béns immobles, només en el cas que sigui el propietari de l'immoble on s'acaba d'empadronar, (via Institut Municipal d'Hisenda).
  • Sol·licitud d'alta al servei de lloguer de bicicletes Bicing, (via Barcelona de Serveis Municipals).
  • Sol·licitud del distintiu de l'Àrea Verda en el cas que disposi de vehicle, (via Barcelona de Serveis Municipals).
  • Sol·licitud del carnet d'usuari de les Biblioteques de Barcelona, un carnet que no només et permet utilitzar els serveis bibliotecaris sinó que es podria considerar un carnet cultural tenint en compte tot el que t'ofereix. (Via el Consorci de Biblioteques de Barcelona).
  • Subscripció a un servei d'avís, via SMS, de l'inici dels terminis de preinscripció i matriculació a les escoles, només en el cas de tenir fills en edat escolar, (via el Consorci d'Educació de Barcelona).
  • Sol·licitud d'inscripció a una sessió informativa per emprenedors (a Barcelona Activa) si és una persona que vol crear una empresa.
  • Sol·licitud d'inscripció als serveis ocupacionals de Barcelona Activa si és una persona que busca feina o vol millorar la que ja té.
  • Inscripció a una sessió informativa adreçada a immigrants extrangers amb l'objectiu d'explicar breument els trets característics (i més bàsics) sobre la societat espanyola, la societat catalana, la societat barcelonina i els principals drets i deures de tot barceloní. Via la Direcció de Serveis de Cooperació Internacional i Immigració.
Cal tenir en compte que aquest kit de tràmits i serveis està plantejat amb una visió integral, és a dir, s’incorpora als tres canals d’atenció al ciutadà: presencial, telefònic i telemàtic (web). el ciutadà podrà utilitzar indistintament qualsevol d'aquests canals.

El principal risc d'aquest projecte és la diversitat de sistemes d'informació implicats, i el gran nombre d'interlocutors amb qui cal dialogar, pactar, acordar.

L'altre gran risc és el curt període en que hauria d'estar en producció aquest kit, la planificació ens marca tenir-ho en producció a l'octubre d'aquest any, serà difícil...


Enllaços relacionats:

Estava escoltant el disc en directe 'A Fistful Of Alice' de l'Alice Cooper mentre estava redactant aquest post.

És un disc en directe amb un recull de les millors cançons de l'Alice Cooper amb col·laboració amb Rob Zombie, Slash i Sammy Hagar (de fet aquesta disc està grabat en un club propietat de Sammy Hagar).

Un disc de hard rock recomanable per copsar la trajectòria d'Alice Cooper, ideal per a qui no el conegui gaire.

(Enllaç a la seva fitxa en el meu inventari de música)

5 comentaris:

Odilas ha dit...

Impressionant Marc!. Soc poc donada a l'orgull territorial, peró m'hi sento orgullosa, com a professional i com a ciutadana. Enhorabona company.

MarcG ha dit...

M'alegra que et sentis orgullosa, (i més venint de tú que has liderat molts projectes).

Espero no defraudar-te, (ni defraudar als qui han confiat en mi per liderar aquest projecte).

La veritat és que és un projecte 'maco', amb molta visibilitat de cara al ciutadà, complex de fer però agraït.

El divendres 17/04/09 (just el dia següent del 'Día W3C en España 2009') tinc la reunió inicial del projecte amb els 'capos', (tot i que ja portem alguns dies treballant-hi).

Vicent González i Castells ha dit...

Mac, tu l'has definit molt be, és d'eixe tipus de projectes 'complex de fer però agraït'.
Jo, lluny de poder sentir orgull dels serveis que reb per part del meu ajuntament, vos tinc enveja, però sana.

Be, alguns necessiten referents per a seguir

Sabeu de més ciutats que estiguen oferint serveis similars?

MarcG ha dit...

Santi,

Estic intentant fer una planificació 'realista' i m'està costant... poc temps i molts implicats és un mal còctel...

Personalment no conec cap altre cas en aquest sentit, tot i que no crec que tardin en aparèixer iniciatives semblants.

Gràcies per la visita!

MarcG ha dit...

Estic una mica sorprès de la baixa informatització que tenen alguns departaments municipals.

La veritat és que en alguns casos una simple inscripció a una sessió informativa (o una petició de cita) està resultant una quimera... només pel fet que actualment això ho gestiona una persona... en paper!

Per tant, el problema no és només tècnic (passar del paper al suport digital) sinó també de canvi de mentalitat... molt més difícil de realitzar en les poques setmanes de generació d'aquest projecte.

Personalment no vaig participar a la fase de definició d'aquest projecte, d'aquí aquestes sorpreses.

Tot i que la meva experiència és que tots els projectes sempre tenen sorpreses ;-)