dijous, 9 de juliol del 2009

Conversion Thursday Barcelona - Juliol 2009

(Aquí tenéis disponible la versión en castellano de este post)

Aquest vespre he assistit a la sessió de juliol del Conversion Thursday de Barcelona.

El Conversion Thursday és un esdeveniment, amb periodicitat mensual, pensat per compartir coneixements, experiències, èxits, fracassos relacionats amb l'analítica web (el que a mi m'agrada dir 'indicadors web') i el màrqueting que s'hi aplica.

Em vaig enterar d'aquesta iniciativa després de conèixer a la Gemma Muñoz, experta en analítica web i 'propietària' del blog ¿Dónde está Avinash cuando se le necesita?.

A més, aquesta iniciativa encaixa de ple en la intenció que tinc d'actualitzar els meus coneixements sobre analítica web.

Fa 9 anys que em dedico a la analítica web, conjuntament amb d'altres temes. En els dos primers anys gestionava temes d'analítica web a diferents clients, però ara fa uns set anys que només estic a un: Ajuntament de Barcelona, de fet, des de fa quatre anys que en sóc el responsable dels indicadors web.

Tant temps en un client (que a més no té un web amb finalitats comercials), unit al fet que també porto altres temes, ha provocat que els meus coneixements d'analítica web quedessin una mica obsolets.

Per això, tinc la intenció d'actualitzar-me i esdeveniments com el Conversion Thursday em van molt bé.



En aquest mes de juliol el Conversion Thursday s'ha fet en el Centre Cívic del Xalet Golferichs, un bonic lloc.

Érem unes 25 persones, però la sala no era la més adequada, hi havia problemes de so, potser caldria que els ponents utilitzéssin micròfon.

A més, donat que la majoria de gent entenc ja es coneixen, no hi hagut presentacions, llevat dels ponents. He entès que un es deia Sergi López (no he pogut escoltar de quina empresa era), i l'altre ponent es deia Nacho (tampoc no he entès de quina empresa era, però sí que sé que era del sector de turisme). I el conductor de la sessió crec que era un tal Jordi.

El tema de la sessió d'avui eren les landing pages, (teniu més informació sobre les landing pages en aquest article de la Viquipèdia, també us en vaig parlar breument en aquest post). Bàsicament es tracta d'una pàgina web que apareix quan un client potencial fa click a un anunci o als resultats d'un motor de cerca. La pàgina sol mostrar el contingut que és una extensió lògica de la publicitat o d'enllaç, i que està optimitzat per oferir les frases o paraules clau específiques per a la seva indexació pels motors de cerca. D'aquesta manera simplifiquem la compra (la transacció) per obtenir més clients (més vendes).

De fet, el primer que he vist és que la sessió era molt tècnica. Desconec si és habitual o no, però jo l'he trobat molt tècnic.

Han començat parlant dels pitjors errors que pots fer en una landing page:
  • Centrar-se en el disseny de la pàgina i no en l'objectiu de la pàgina.
  • Utilitzar pàgines genèriques com a landing pages.
Després el conductor de l'acte ha demanat saber els 'ingredients màgics' que hauria de tenir una landing page exitosa:
  • Objectius de conversió clars.
  • Target a qui va dirigida molt clar.
  • Missatge que conté que sigui contundent.
  • Clara ordenació dels elements de la pàgina (el disseny).
  • Conèixer com volem que arribin fins a la pàgina.
  • Contingut de la pàgina complert i específic.
  • Realització de tests per millorar la landing page.
També s'ha comentat el fet que cal aprofitar la situació. Per exemple, un hotel podria haver pensat en fer una landing page per oferir els seus serveis relacionats amb l'arribada del Tour a la ciutat.

Després s'ha preguntat si és millor tenir una landing page que s'adapti a les cerques (a partir de text automàtic) o si és millor tenir n landing pages amb objectius específics cada una.

S'ha arribat a la conclusió que el millor és tenir n landing pages (si vols amb algun aspecte dinàmic, com per exemple des de quin cercador ha arribat el client), enlloc de tenir una sola landing page amb contingut automàtic, això és perillós ja que després podem crear una landing page amb productes/serveis que no tenim (i, per tant, confonent al potencial client).

En aquest punt he comentat si tenia sentit tenir landing pages en un web públic (on no hi ha una finalitat comercial).

De seguida m'ha respost l'Andrés Flores (consultor en la matèria i un dels fundadors de The Watt Project).

M'ha comentat que, per exemple, seria molt útil tenir landing pages pels tràmits.

Jo també he comentat que, aprofitant el tema del Tour, potser es podria haver fet una landing page per 'encaminar' totes les consultes relacionades amb les afectacions al trànsit que ha provocat el Tour.

Després de presentar-me com una persona que treballa en el web municipal de l'Ajuntament de Barcelona, s'ha entrat en la típica crítica a la feina que fa l'administració pública, en aquest cas, crítica cap a l'esmentat web.

Personalment detesto les persones que critiquen un producte, un servei, el que sigui sense conèixer mínimament de què parlen.

Quan ha finalitzat l'acte, en un to més distès - mentre picàvem una mica - he comprovat com la majoria de la gent no havia entrat mai (ni coneixien el domini) a bcn.cat.

Per tant, criticaven sense ni tan sols haver visitat el web...

Després d'aquestes crítiques, el conductor ha retornat cap als aspectes tècnics de les landing pages.

S'ha parlat de metaetiquetes, de millorar les pàgines amb multivariate tests, de conceptes més estadístics com ara variança, mostreig, interval de confiança, biaix, etc.

També s'ha comentat que no es fa la mateixa optimització en el cas de ser una landing page d'un sol click (amb un sol click anem al producte/servei objectiu), o en el cas de ser una landing page que és l'inici d'un procés que dura varis clicks.

En tot cas, el que s'ha recomanat és fer una optimització pas a pas, millorant mica en mica a partir de petits detalls; no esperar a fer una gran optimització a partir de grans canvis.

I s'ha acabat l'acte amb la pregunta de com fer una valoració econòmica de l'èxit d'una landing page que no tingui una finalitat comercial, (és a dir, l'objectiu és guanyar tràfic al teu site).

Novament l'Andrés Flores ha comentat que això es resol 'simplement' calculant quant et costaria obtenir el tràfic (que has guanyat amb la landing page) mitjançant altres sistemes.

S'ha acabat l'acte distesament, tot xerrant i menjant unes pastetes.


La valoració que en faig és positiva (tot i la crítica gratuïta a la feina que fan les administracions públiques).

No obstant això, en funció de la temàtica de cada sessió hi assistiré o no; jo esperava un nivell més funcional, menys tècnic.


Enllaços relacionats: