diumenge, 25 d’abril de 2010

Resum de la 8a Festibity

(Aquí tenéis disponible la versión en castellano de este post)

El dijous passat vaig assistir a una nova edició de la Festibity: "La gran festa de les tecnologies de la informació" organitzat pel Cercle Fiber i per la Facultat d'Informàtica de Barcelona (FIB).

Concretament, enguany era la 8a Festibity i tenia com a tema central l'ús de les tecnologies de la informació i comunicació (TIC) en l'àmbit del turisme.

L'acte es va celebrar en el Museu Marítim de Barcelona, un lloc ideal per a fer aquest tipus d'actes. A més, per primera vegada, el sopar es va desenvolupar a peu dret, és a dir, sense taules, això va facilitar que la gent es relacionés molt més entre si.

Vaig arribar un pèl tard donat que estava donant classe...

De fet, vaig arribar just quan van començar a parlar els ponents:

El primer en parlar fou Jordi Bagó, conseller delegat del Grup Serhs. Bagó va fer una molt bona ponència - per mi la millor de la nit - per explicar com s'han implantat les TIC en el que és el primer grup turístic de Catalunya, de com s'ha necessitat revolucionar l'empresa i, sobretot, fer un canvi de cultura, de fet, més d'una vegada va esmentar que el sector del turisme té un important percentatge en el PIB d'Espanya, ja va sent hora de professionalitzar-lo com cal.

El segon en parlar fou Javier González-Soria, director de la divisió de turisme de Google España. González-Soria va fer una ponència centrada en els continguts i en com han evolucionat aquests, primer sent creats per uns pocs i actualment per tothom o de com mica en mica s'estan obrint cada cop més: "Open beats closed". Personalment no em va agradar aquesta ponència donat que no va parlar pràcticament res del tema central d'aquesta Festibity: el turisme.

Després va parlar el Joan Carles Vilalta, director general de Turisme de la Generalitat de Catalunya. Vilalta no estava físicament a la Festibity, es va passar un (curt) vídeo on va comentar la importància que tenen les TIC en el sector del turisme, un dels sectors econòmics més importants de Catalunya.

El quart en parlar fou Nacho Sala, soci fundador d'Atrapalo.com. Va explicar com les TIC són un element, no l'únic, que estan provocant un canvi profund en el sector del turisme. Per exemple tenen un servei (La Lanzadera) on indiques el teu origen (data i lloc) i quina quantitat de diners et vols gastar, però no el lloc exacte on vols anar. A molts viatgers actuals tant els hi fa on anar, el que volen és anar de viatge pel pressupost i dies disponibles que tenen. Aquest és només un dels exemples que va mostrar. Sala va comentar que gràcies a les TIC ara podem amotllar el servei a les necessitats dels usuaris (i no a l'inrevés com passava abans).

El cinquè en parlar va ser Jordi William Carnes, Tercer Tinent d'Alcalde i responsable d'Hisenda i Promoció Econòmica de l'Ajuntament de Barcelona. Carnes també va participar (breument) en vídeo i va recordar la importància que té aquest sector per la ciutat de Barcelona, especialment després dels Jocs Olímpics de 1992.

I el darrer en parlar fou Oriol Miralbell, expert de la UOC en l'ús de les TIC en el sector del turisme. Miralbell va deixar clar que estem en uns temps on la incertesa és constant, per tant, cal adaptar-se quan abans millor en aquesta situació, les TIC són un element clau per aconseguir-ho, de fet, va anomenar a la seva ponència: tecnologies líquides. Va esmentar molts exemples relacionats amb l'ús de les xarxes socials, amb l'ús de dispositius mòbils, amb geolocalització, amb la combinació d'aquests conceptes per assolir un màrqueting de proximitat. Fins i tot va parlar de realitat augmentada com la intersecció entre la informació, les xarxes socials i la geolocalització (va tenir molt èxit aquest vídeo que va mostrar sobre un mecànic de BMW que necessita saber com s'ha d'arreglar una averia en el motor d'un cotxe).

La veritat és que amb tants ponents es va fer una mica llarg aquesta part de la festa, seria bo, al meu entendre, recuperar el format de taula rodona on un moderador fa preguntes als ponents i on es controla molt més el ritme i el temps necessaris.



Després de les ponències es va servir el sopar.

Per primera vegada aquest va ser a peu dret enlloc d'estar asseguts en taules. Crec que aquest va ser un gran encert, el fet d'estar drets va permetre que la gent pogués relacionar-se amb més
facilitat que, de fet, és el principal objectiu d'aquesta festa.

De fet, el meu interès personal en la Festibity és retrobar-me amb ex-companys d'estudis i ex-companys de feina (vaig estar 4 anys treballant a la Facultat) i d'altres amics que estan en el sector TIC.

Per tant, un encert eliminar les taules... tot i que reconec que més d'un no li va agradar...



Com he comentat, enguany el tema central de la Festibity era l'aplicació de les TIC en el sector del turisme. L'any passat (2009) va ser l'aplicació de les TIC en el sector de la salut; el 2008 el sector era el de l'esport; el 2007 el sector fou el financer; el 2006 el sector fou la innovació; el 2005 el sector fou el públic; el 2004 es va parlar que les TIC eren la 5a utility (llum, telèfon, aigua, gas... i les TIC); i en el primer any (2002) no va tenir cap tema central.

Després de veure tots aquests temes, jo em pregunto: Per quan una Festibity dedicada a les xarxes socials?, una Festibity dedicada a tots els canvis que està comportant el dospuntzerisme?

És evident que el fenòmen de les xarxes socials està començant a revolucionar molts àmbits de la societat i, a més, Espanya és un dels païssos on més s'utilitzen...

Per tant, està plenament justificat dedicar una Festibity a les xarxes socials.

[Just avui El País ha fet un reportatge especial sobre les xarxes socials: "La era de las redes sociales"]


Enllaços relacionats:

Cap comentari: