dilluns, 4 d’abril del 2011

Webs municipals: del model Yahoo! al model Google

(Aquí tenéis disponible la versión en castellano de este post)

Ara fa prop de 2 anys que vaig proposar fer un canvi radical en la home del web municipal de l'Ajuntament de Barcelona.

En aquells dies la home era similar a aquesta:

(feu click a la imatge per ampliar-la)

I el que vaig proposar era quelcom semblant a:

(feu click a la imatge per ampliar-la)

De fet, no era pas una invenció meva, ho vaig veure en una ponència del Carlos Guadian que en vaig fer aquest resum.

El canvi és passar del que es defineix com a 'model Yahoo!' al 'model Google'; és a dir, d'un model amb una home amb molta informació, densa i molt pesada (en el sentit d'ocupar moltes KBs d'informació i de contenir molts enllaços); a un model diametralment oposat, és a dir, absolutament lleuger, fins a un punt que es podria definir com a minimalista... però, a la vegada, molt potent.

De fet, aquesta és la diferència principal entre dos gegants del món web: Yahoo! vs Google.
  • Yahoo! va ser el líder de la primera etapa del Web, és a dir, del que ara diem 'Web 1.0', on estaven molt en voga els Portals amb molta informació, com més plenes les pàgines millor.
  • Google és el líder de l'etapa 'Web 2.0', l'etapa actual, amb pàgines més lleugeres però sense que això impliqui menys potència, tot el contrari.
Un altra manera de contrastar-ho és segons el punt de vista en que es crea el web: des del punt de vista de l'Administració vs punt de vista del ciutadà.

En el primer cas s'acostuma a oferir la informació en funció de qui és la seva responsabilitat, és a dir, en funció de les regidories, direccions, departaments, etc.

En el segon cas, s'ofereix la informació en un sol punt, és a dir, és totalment independent de qui té la responsabilitat d'aquelles dades.

Per tant, oferir-la en un sol punt és, d'entrada, beneficiós pel ciutadà, però cal que aquesta informació estigui ben estructurada i, sobretot, tingui la necessària meta-informació, és a dir, aquella informació que classifica, estructura, aporta semàntica adicional a la 'informació real', (segurament aquesta no és una bona definició, no és fàcil definir-ho però no és un tema complex, tot i que sí que és difícil de mantenir).

De fet, oferir una web municipal (o de qualsevol altra organització) en un 'model Google' requereix focalitzar els esforços en dues grans tasques:
  • Tal com us deia, en oferir (i mantenir) la meta-informació de les dades.
  • En oferir un assessor virtual com a interfície amb l'usuari.
És millor oferir un asessor virtual donat que aquest ofereix les mateixes funcionalitats que un cercador i, a més, és capaça d'interpretar el 'llenguatge natural' de les persones, per tant, no es limita a buscar allò que introdueix l'usuari sinó que primer ho interpreta semànticament i després busca.

Per tant, és capaç de respondre preguntes o d'interpretar errors ortogràfics, entre moltíssimes d'altres accions.

Un exemple, tot i que d'un àmbit molt més concret, és l'assessor virtual del Portal de Tràmits de l'Ajuntament de Barcelona.



Tot això prové del fet que dissabte, gràcies a la Mònica Zapata, vaig veure el nou web de l'Ajuntament de Sevilla:

(feu click a la imatge per ampliar-la)

No entro en avaluar el funcionament de l'esmentat web de l'Ajuntament de Sevilla, el que vull valorar és el canvi d'enfoc, un canvi absolutament profund...


Enllaços relacionats:

4 comentaris:

Carlos Guadián ha dit...

Sempre m'ha semblat una molt bona idea per fer el disseny d'una web per una administració. Ara en molt poques ocasions he pogut conduir el disseny cap a alguna cosa semblant. Esperem que la web de Sevilla, tot i què el contingut hauria de millorar, doni els seus resultats.

Ah! i moltes gràcies per la referència.

MarcG ha dit...

Carlos,

Anys enrera, em van comentar el cas d'un municipi anglès que va fer una iniciativa similar.

Tanmateix, mai he sapigut trobar aquesta web i no he vist cap referencia enlloc.

Crec sincerament que és una molt bona idea pq, d'una vegada per totes, es dissenya un web municipal des d'una òptica ciutadana.

Un altre tema és la necessitat de tenir la informació de tal manera que les cerques obtinguin el resultat desitjat, (que, pel que he pogut veure, aquest no és sempre el cas del web de Sevilla).

Salutacions.

Mònica Zapata ha dit...

Tot i que trencadora, continuo pensant que és una aposta arriscada i per deformació professional jo apostaria per fer una bona tanda de tests d'usuaris abans d'arribar a una solució d'aquest tipus. Estaria bé saber si Sevilla haurà passat per aquí abans de prendre la decisió...

Tot i així, crec que és un bon punt d'incitació a la reflexió per a l'administració. Després de tants anys, potser continuem sense entendre del tot com adreçar-nos al ciutadà, quines són les seves necessitats i com es comporta.

Bon post Marc, m'alegro d'haver generat debat amb el meu tuit.

MarcG ha dit...

Mònica,

Tens raó, caldria fer tests d'usuaris per veure si aquesta opció és adequada o no...

Però, també tindria sentit haver fet aquests tests d'usuari per a l'actual home, no?

D'altra banda, l'ús intensiu de Google està fent que els usuaris cada cop estiguin més acostumats a aquest tipus d'interfícies, (és una opinió meva, no sustentada en cap estudi).

El que sí que és evident és el desconeixement (absolutament lògic) que té el ciutadà respecte l'amalgama d'administracions que hi ha actualment i l'estructura interna de cada administració (departaments, direccions, secretaries, etc).

Per tant, cal oferir la informació tal com espera trobar-la el ciutadà, no com aquesta està gestionada internament.