divendres, 5 de juny del 2009

Presentació sobre indicadors web en el Màster en Gestió de Continguts Digitals de la Universitat de Barcelona

(Aquí tenéis disponible la versión en castellano de este post)

El passat 27 d'abril vaig fer una ponència sobre indicadors web en el marc del Màster en Gestió de Continguts Digitals de la Universitat de Barcelona.

Concretament, vaig ser convidat pel Cristóbal Urbano (al qual li estic agraït), degà de la facultat de Biblioteconomia i Documentació, lloc on s'imparteix l'esmentat Màster, donada la meva experiència en gestió d'indicadors web (fa més de 8 anys que m'hi dedico, els últims 3 sent el responsable d'indicadors web de l'Ajuntament de Barcelona).

L'objectiu que em va transmetre el Cristóbal Urbano era doble, inicialment calia oferir una petita introducció al tema de l'analitíca web i els sistemes per mesurar l'ús que es fa d'un determinat web. Posteriorment el gruix de la sessió havia de ser explicar el cas del lloc web de la ciutat de Barcelona des del punt de vista de l'analítica web, tal i com ja havia fet altres anys, i tot plegat tenint en compte que els alumnes tenien còpia de l'article que vaig publicar a la revista 'El profesional de la información'.

Donat que aquesta era el tercer any que ho feia, vaig voler modificar la presentació i donar 10 missatges - uns titulars - de com s'ha d'exercir la feina de responsable d'indicadors d'un gran lloc web.

(Home del 1999 del web de la ciutat de Barcelona)

Aquests 10 missatges (també els podríem veure com 'recomanacions') són els següents:
  • Coneix sempre com es generen (tècnicament) els indicadors web. Cal dominar-ho per entendre el perquè dels resultats obtinguts i com millorar-los.
  • Coneix la varietat d'indicadors web que existeixen així com llur característiques. En funció de les necessitats utilitzarem un indicador o un altre.
  • Contrasta sempre els resultats obtinguts amb les dades de períodes anteriors. Donar xifres aïllades sense cap comparació amb períodes anteriors no diu absolutament res, l'important és tenir la xifra i l'evolució, veure si s'ha crescut/decrescut i el perquè.
  • Desgrana els resultats fins arribar al detall que faci falta per entendre les dades obtingudes. No només farà falta desgranar-ho sinó que també caldrà adaptar el 'llenguatge' i fer que aquest sigui entès pels destinataris finals de les dades estadístiques.
  • Intenta explicar el perquè de les dades obtingudes. Les dades per si soles són molt 'fredes', cal esbrinar els motius que justifiquen les dades resultants, això implica tenir un contacte directe i constant amb els equips tècnic i de continguts del web.
  • Complementa les dades estadístiques internes amb dades estadístiques externes. Complementa les teves dades internes amb serveis externs que no només complementaran la informació que ja tens sinó que ajudaran a contrastar el teu web amb el de la competència.
  • Innova el catàleg de serveis relacionats amb els indicadors web. La tecnologia web està canviant constantment i, de fet, tot el fenomen Web 2.o està modificant moltíssim el web; és lògic que en els indicadors web també sigui necessari innovar.
  • És molt important fer contínuament pedagogía dels indicadors web a tots els implicats. Les estadístiques web són una de les tasques que generalment sempre se'ls hi dedica menys esforços, està poc valorada... però és la millor manera (sovint la única) de saber el retorn de la inversió que s'està fent al site. Convé explicar bé els 'quatre conceptes' bàsics dels indicadors web per estalviar-se problemes i malentesos.
  • L'important són les tendències. No fixar-se en els valors absoluts sinó en com evolucionen els indicadors, això és bàsic.
  • Es poden treure mil conclusions diferents de les mateixes dades. Per tant, és important saber per a què es volen les dades i, en funció d'això, ressaltarem una dada o una altra. No es tracta de mentir, es tracta simplement de reforçar un missatge respecte d'un altre.
Aquesta és la presentació que vaig fer (he eliminat algunes dades que són internes de l'Ajuntament que sí que les vaig mostrar el dia de la ponència)




Enllaços relacionats:

Estava escoltant el disc 'Ghost Notes' del grup Everest mentre estava redactant aquest post.

Everest és un grup molt recent, es van crear en el 2005 i aquest 'Ghost Notes' és el seu primer disc.

En ell hi trobaràs un rock suau, molt instrumental, cançons llargues i un tipus de música que costa d'entrar... però cada cop que l'escoltes t'agrada més i més i vas descobrint-hi matisos que encara el fa més atractiu.

Una bona recomanació.

(Enllaç a la seva fitxa en el meu inventari de música)

6 comentaris:

C. Urbano ha dit...

Hola Marc,

Moltes gràcies per tot i per la magnífica xerrada que vas fer...

Quant al darrer "principi/titular" que fas convé recordar que aquesta idea té tanta importància que un dels gurus mundials de l'analítica web, en Avinash Kaushik, va batejar el seu blog d'analítica web amb el títol "Occam’s Razor" (La navaja de Occam) [http://www.kaushik.net/avinash/], per destacar la següent idea (http://www.kaushik.net/avinash/occams-razor-what):

"Occam’s razor (also spelled Ockham’s razor) is a principle attributed to the 14th-century English logician and Franciscan friar William of Ockham (ca. 1285-1349).

The principle is often expressed in Latin as:
entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem,

which translates to:
entities should not be multiplied beyond necessity.

An alternative way of stating this principle is:
Pluralitas non est ponenda sine neccesitate

which translates to:
plurality should not be posited without necessity

I like this later translation the best. The reason that Occam’s Razor connects with me so deeply is that we all live in an increasingly complex world where we all try to complicate things way too much in trying to understand event/activities/outcomes/happenings, or in our case web data. Yet in almost every case the reason for sub optimal outcomes is the complexity that we insert into the analysis from our thinking (assumptions, hypotheses).

I am sure I am taking my own poetic license in understanding the principle and internalizing it but Occam’s Razor is always at the back of my mind because it reminds me that often we need to simplify our thinking. The simpler the explanation the more likely it is better than a complex one.

For us in the Decision Making field my recommendation is that to truly understand complex sets of data we should apply the Occam’s Razor “smell test”."

Més doncs que la més simple, podríem dir que la més necessaria de cara a l'explicació que necessitem fer.

Cristóbal Urbano

Anna ha dit...

Gràcies, Marc, per compartir aquesta presentació i els 10 missatges. Treballo diàriament amb indicadors -tot i que no són d'aquesta tipologia- i esdevé una batalla contínua comunicar el que tu has explicat d'una manera tan simple i exquisida. Per això mateix, puja al del.icio.us. Un material de primera.

MarcG ha dit...

Cristóbal

Gràcies per la referència a l'Avinash Kaushik, tot un gurú en la matèria, (sempre tinc pendent 'badar' pel seu bloc).

De fet, no fa gaires dies el van entrevistar a La Vanguardia.

Tal com diu:

The simpler the explanation the more likely it is better than a complex one

Desgraciadament això xoca amb el que opinen (o volen fer creure) els dirigents... especialment quan són dirigents de grans organitzacions.

Encantat de veure't per aquí, pots venir tantes vegades com vulguis... i comentar el que creguis convenient!

MarcG ha dit...

@Anna,

Gràcies.

Si et puc ajudar no dubtis en demanar-m'ho.

Salutacions.

laura ha dit...

La presentació em va servir per adonar-me de l'utilitat dels indicadors, tot i que el professor els había donat molta importància.
Per tot això, moltes graciés per compartir amb nosaltres els teus coneixements.

MarcG ha dit...

Laura,

De tots els comentaris rebuts, el que més valoro és el teu (sense menysprear la resta).

Necessito tenir feedback per veure si ho he fet bé (o no).

Per tant, el teu comentari em va molt bé per copsar què tal va anar la presentació.

Si necessites cap aclariment relacionat amb el món dels indicadors web, no dubtis en demanar-m'ho.

Salutacions.