dijous, 23 de setembre de 2010

Millorar l'educació requereix la implicació de tothom

Escric aquest post tot just escasos minuts després d'acabar-se una reunió de l'AMPA de l'Escola Pinetons de La Garriga, centre d'on la meva filla gran és alumna.

El motiu de la reunió és la decisió presa per l'equip de professor d'aquesta escola (i de fet, de les quatre escoles públiques de primària de La Garriga i, en total, de més de 100 escoles a tot Catalunya) de suprimir les excursions, (incloses les Colònies), aquest curs com a mesura de pressió (i protesta) cap a les decisions del Departament d'Educació de la Generalitat.

Concretament, i segons una carta que han enviat a tots els pares, el professorat es queixa de (ho transcric literalment):
  • Retallades de personal.
  • Retallades en els suports que reben les escoles, que van des de la disminució de subvencions a la reducció d'hores de dedicació de diferents professionals: tècnic educació infantil,TEI (de les quatre escoles públiques [de La Garriga] només una té TEI), reducció d'hores de vetlladors, reducció d'hores dels psicopedagogs de l'EAP, reducció d'hores del tècnic informàtic, ...
  • Supressió de les aules d'acollida.
  • Massificació d'alumnes a les aules, amb classes de P3 que inicien el curs amb 26 alumnes.
  • Nou calendari escolar: vacances de febrer i supressió de la jornada continuada del mes de juny.
La carta afegeix que "és una mesura puntual per tal d'aturar o fer repensar algunes decisions unilaterals que ja fa temps que s'han anat prenent sense tenir en compte l'opinió de la comunitat educativa."

I acaba dient "Desitgem que aquesta mesura faci donar un tomb a les imposicions educatives actuals. És una oportunitat per, de manera conjunta famílies i mestres, continuar construint una escola pública amb més recursos i amb la qualitat que sempre hem defensat".




A la reunió que hem tingut els pares i mares, com és lògic, s'ha deixat clar que tots volem una educació de qualitat pels nostres fills.

Però no creïem que aquesta sigui la millor manera de reclamar-ho.

És a dir, la millor manera de demanar una millor qualitat educativa és minvant la qualitat de l'educació? (cal tenir en compte que tothom valora les sortides i les colònies com un molt bon recurs pedagògic que, a més, cohesiona el grup).

També s'ha posat en dubte els veritables motius d'aquesta acció.

Els professors es queixen molt de la manera de fer de la Conselleria d'Educació i, especialment, del Conseller Ernest Maragall.

Però té sentit fer aquesta acció (clarament impopular) just quan falta molt poc per unes eleccions on s'entreveu que hi ha probabilitat de canvi polític i, per tant, de canvi de Conseller?

De fet, s'ha debatut també de la vocació dels professors, de la seva implicació real en l'educació dels nostres fills, de si són funcionaris (en el sentit pejoratiu de la paraula) i, per tant, tenen el lloc assegurat...

També s'ha comentat que els professors es queixen de les "decisions unilaterals que ja fa temps que s'han anat prenent sense tenir en compte l'opinió de la comunitat educativa."

I com a resposta actuen exactament igual: L'AMPA de l'escola ha deixat clar que no se'ls va informar d'aquesta acció fins que els professors van començar a comunicar-ho als pares dels seus alumnes.

És a dir, s'ha menystingut l'AMPA que, recordem-ho, són els representants dels pares. Per tant, els professors no han tingut en compte els pares en una decisió que clarament afecta als alumnes.

Si realment es vol fer pressió a la Conselleria d'Educació no seria més lògic fer-la conjuntament (professorat i pares)?

Aquesta ha estat un dels punts claus de la reunió d'avui.

És a dir, els pares estem d'acord en molts dels punts que reivindiquen els professors. Però estem diametralment en contra de la decisió presa i de la forma en que s'ha pres aquesta decisió.




Dit això, també s'ha de ser conscients que una de les accions que es va idear des de l'escola va ser fer una cacerolada conjunta (pares i professors) enlloc de fer una vaga.

Pocs pares hi van anar.

I avui a la reunió de l'AMPA érem 45 pares d'uns 350-400 alumnes a tota l'escola, per tant, molts alumnes no tenien cap representació avui.




Quina és la meva opinió personal?

Que cal molta més implicació de tothom.

Els pares ens hem d'implicar més, no és només deixar el nen al matí i preguntar a la tarda com ha anat. És qüestió d'interessar-se, de participar, de conèixer més a fons quina educació estan rebent els nostres fills i, en el que calgui, apretar a qui s'escau per millorar l'educació.

Els professors també s'hi han d'implicar més. Crec sincerament que hi ha molts bons professors a Catalunya i, en concret, a l'escola Pinetons de La Garriga. Però també crec que s'ha perdut una mica de vocació, d'implicació, de sentit d'escola i mirant sempre pel bé de l'alumne.

En els primers dies una professora se'm va queixar per què va haver de quedar-se una tarda a treballar per poder preparar bé l'arrancada del curs, tenint en compte l'avanç de l'inici del curs d'enguany.

Reconec que aquest comentari em va encendre!, quedar-se una tarda de més per poder acabar de preparar, una tarda que òbviament no cobraria...

Quanta gent fa més hores a la seva feina?, quanta gent les fa, a més, de bona gana de cara a poder fer bé (i estar-ne orgullós) de la feina feta?

Quan era petit recordo que a l'escola on vaig fer primària (l'Escola Joan Sanpera de Les Franqueses) els professors es quedaven treballant una hora més gairebé cada dia per poder reforçar aquells alumnes que anaven més coixos. Aquestes hores no les cobraven, però la satisfacció d'aquells alumnes que es van treure el Graduat Escola a 8è d'EGB els hi va pagar la seva dedicació extraordinària.

No estic dient de tornar a aquells anys, només dic que els professors (alguns, no tots) han perdut aquella vocació que tradicionalment sempre han tingut.

I òbviament les administracions públiques i, en particular, però no únicament, el Departament d'Educació de la Generalitat també s'hi ha d'implicar.

Reconec que estem en temps de crisi, però si hi ha algun sector que no s'hauria de retallar és l'educatiu, al cap i a la fi, estem formant aquelles persones que d'aquí a poc temps seran la força d'aquest país, mal anirem si no els eduquem com cal.

Per tant, cal la implicació de tothom i que aquestes implicacions vagin en el mateix sentit, decisions unilaterals com les del Departament d'Educació o del professorat només fan que dividir la comunitat educativa.

Tant difícil és? No hauria de ser-ho :(


Enllaços relacionats:

8 comentaris:

Angels ha dit...

Marc, totalment d'acord.

Tothom té dret a reclamar els seus drets, a protestar..
Però estem farts de sempre pringar els mateixos, i en aquest cas encara pitjor: els nens.

Una mica més de creativitat, si us plau!

El Gat ha dit...

Jo també estic d'acord amb tu, Marc, ho trobo igual de kafkià. Imaginem el que passaria si els metges decidissin protestar per a millorar els serveis d'urgències fent una vaga tradicional, és a dir, tancant...

Tot plegat és un síntoma claríssim de la postura de moltes persones que fan de mestres cap a la seva ocupació: que és una feina com una altra. Per tant, fer vaga sota el seu punt de vista és d'allò més normal.

Tot plegat, lamentable. I el més lamentable és que l'actuació d'aquests tapi la dels altres, la dels que sí senten que tenen una feina especial, que val la pena.

Anònim ha dit...

Estic totalment d'acord amb tu Marc, CAL MÉS IMPLICACIÓ DE TOTHOM.

Espero i desitjo que els mestres reflexionin sobre el mal que estan fent amb aquest boicot, i les famílies s'adonin que els mestres necessiten el nostre suport per poder construir entre tots una escola pública de qualitat.

Sílvia

MarcG ha dit...

Àngels,

Efectivament tothom té dret a reclamar els seus drets...

Però hi ha un límit a això, i aquest límit és quan aquestes reclamacions impliquen una disminució dels drets d'altres, en aquest cas dels nens.

Tal com dius, amb una mica més de creativitat i una mica més d'unió entre tots (i de voluntat real) segur que s'arribaria a un resultat millor.

Gràcies per passar-te per aquí.

MarcG ha dit...

Gat,

Sí, és lamentable :(

No entenc com un tema tant important com l'educació dels nostres fills genera tanta controvèrsia i tants interessos dispars.

No ens adonem tots plegats que estem hipotecant el futur dels nostres fills, del nostre país?

Gràcies per tornar a passar per aquí.

MarcG ha dit...

Sílvia,

Efectivament, els mestres han de reconsiderar la seva postura.

De fet, el que han de fer és tornar a la seva postura tradicional que sempre ha estat la de tenir als alumnes al centre de les seves accions.

I els pares també ens hi hem d'implicar més, se'm cau la cara de vergonya quan escolto pares que bàsicament el que fan és "aparcar" els seus fills a l'escola.

Cal una reflexió a fons de tots plegats, (l'Administració també ha de reflexionar).

El problema és que em dóna la sensació que la reflexió no és un concepte gaire de moda darrerament... :(

Gràcies per passar-te per aquí.

bachcat ha dit...

Menys tonteries i més sinceritat, que té a veure la retallada del Departament d'Educació de la Generalitat amb suprimir les colònies. Que exposin els motius reals i en parlem.
Que els han retallat una mica el sou?
Que han de treballar més?
Que s'hauran d'esforçar més per ser creatius amb menys diners? ...
Quin dels treballadors del "sector privat" no ha patit això i més?
Potser el tòpic (tòpic, ho recalco) de funcionari d'una carrera fàcil, amb quatre mesos de vacances l'any, sigui real. :-(

MarcG ha dit...

Bachcat,

Certament l'equip de professors han de reflexionar sobre aquesta mesura.

No estan aconseguint les reivindicacions que demanen i, a més, estan fragmentat la unitat necessària en la comunitat educativa.

D'altra banda, com ja he comentat, els pares i l'Administració també hauríem de reflexionar...

Gràcies per passar-te per aquí.