divendres, 16 de maig de 2008

'Web 2.0: realidad, ficción y oportunidad de negocio'. Conclusions personals

Entre ahir i avui, (tot just fa una estona), us he fet dos posts sobre la ponència ('Web 2.0: realidad, ficción y oportunidad de negocio') relacionada amb el Web 2.0 dins de les jornades del programa de continuitat de l'associació d'ex-alumnes de l'IESE.

Aquí teniu els enllaços:
En canvi, en aquest nou post el que vull fer és una crítica, un resum de les conclusions que personalment crec que són més interessants, (insisteixo amb el fet que és la meva visió).



Per començar cal destacar la 'posada en escena'. Les instal·lacions de l'IESE - en el nou edifici de Barcelona del carrer d'Arnús - són magnífiques.

També la logística de l'acte (recepció, puntualitat, sala, recolzaments multimèdia, traducció, afluència, etc) va tenir un alt nivell.

De la ponència del Philip B. Evans destacaria, (a grans trets):
  • En general no va dir res de nou, les idees que té el Web 2.0 ja fa temps que les conec i, de fet, en general, sempre han existit, la diferència és que ara s'han combinat i, juntes, han provocat una explosió.
  • No obstant això, va ser una molt bona ponència. Potser pel fet que es veia que era algú que sabia de què anava el tema i, a més, va saber fer una ponència amena i, a la vegada, interessant.
  • Personalment el que vaig trobar més interessant va ser la part dels tres principis que, segons ell, expliquen el fenomen Web 2.0: tecnologia, arquitectura i comunitat.
  • Des del meu punt de vista, jo recalcaria el principi de comunitat, especialment la part de generar i compartir contingut.
  • Va exposar, amb una certa incredulitat, com es pot explicar que hom vulgui generar contingut, eines sense que, aparentment, en tregui cap rèdit econòmic. És lògic que fes aquesta reflexió, estavem en un entorn de negocis... Personalment crec que la gent és més altruïsta del que sembla, si més no, en l'entorn web.
  • Vaig trobar que alguns dels exemples que va comentar van ser molt encertats, (com per exemple el d'Innocentive).
  • En canvi, vaig trobar una mica més espès la part d'aplicació del que ell va dir conceptes 2.0, especialment la part de Suppy Chain 2.0. Suposo que el meu problema és que no veig el fenomen Web 2.0 amb una visió de negoci i, com és lògic, la majoria de la gent que estava a l'auditori sí, (estava una mica en fora de joc).
  • La finalització de la seva ponència va ser molt encertada, sobretot quan va dir:
'El fenomen web 2.0 va més enllà, va cap a un canvi de cultura, cap a un món 2.0.'
De la ponència del Josep Valor destacaria, (a grans trets):
  • Va ser una ponència més fluixa que l'anterior. Suposo que això ja estava fet expressament així, l'estrella era el Philip B. Evans, i qui va tenir més temps.
  • Va fer una (curta) visió dels efectes del web 2.0 en dos sectors: música i banca.
  • La veritat es que, potser, s'hauria de dir els efectes del web (sense 2.0) en els esmentats sectors, els efectes que va comentar són fruit de l'existència del web.
  • Sí que és cert que la millora en les comunicacions (especialment l'augment de l'ample de banda) complementat amb aspectes tecnològics han ajudat a aquests canvis, (per exemple amb la tecnologia peer to peer, Napster, etc).
  • Però és evident que l'efecte modificador (per dir-ho suament) en el model de negoci musical que ha comportat el web ja fa temps que dura (potser el web 2.0 ho ha accelerat, però ja existia).
En general una molt bona jornada organitzada per l'associació d'ex-alumnes de l'IESE, (diuen que les comparacions són odioses, però no puc estar de contrastar-ho amb aquesta altra sessió de l'associació d'ex-alumnes de la Facultat d'Informàtica de Barcelona, ens queda molt camí per recòrrer!).


Enllaços relacionats:


Cap comentari: